
No 2025. gada 11. līdz 15. aprīlim Tartu (Igaunijā) norisinājās intensīvais kurss “Studying Nordic and Baltic Lives. From Theories and Methods to Creative Approaches” (“Rakstot Ziemeļvalstu un Baltijas dzīvesstāstus. No teorijām un metodēm līdz radošām pieejām"), ko organizēja Nordplus Augstākās izglītības programma (projekta numurs: NPHE-2024/10338), un tajā piedalījās bakalaura un maģistra līmeņa studenti no Baltijas un Ziemeļvalstīm.
Kursa mērķis bija izzināt autobiogrāfisko materiālu pētniecības iespējas un tradīcijas. Tika aplūkotas tādas tēmas kā dzīvesstāstu teorijas un metodes, radošā rakstīšana kā pētniecības metode, vēstures avotu izmantošana un digitālā arhivēšana, autofikcija, ceļojumu aprakstu, vēstuļu analīze, ģimenes arhīvu izpēte un atmiņu objektu analīze un citas. Lektori bija vadošie jomas pētnieki no Igaunijas, Lietuvas, Somijas, Zviedrijas, Islandes un Latvijas. Pasākuma laikā notika gan lekcijas un darbnīcas, gan ekskursijas uz Igaunijas Nacionālo muzeju un Igaunijas Literatūras muzeju.
Intensīvajā kursā piedalījās arī trīs Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātes studenti: Karīna Janova-Jannava, Dita Kristiāna Putniņa un Georgijs Kartašovs.
Daloties ar iespaidiem pēc kursa apgūšana, HZF Vēstures un arheoloģijas MSP 1. kursa studente Karīna Janova-Jannava raksta: “Tartu Universitātes organizētais intensīvais kurss sniedza visaptverošu ieskatu starpdisciplinārā akadēmiskās izpētes laukā, ko angļu valodā sauc par life-writing (tiek latviskots kā dzīves pierakstīšana jeb dzīves rakstība). Kursa ietvaros iepazināmies ar šīs akadēmiskās disciplīnas teorētiskajiem pamatlicējiem, kā arī talantīgu un entuziastisku pasniedzēju vadībā paši mācījāmies pielietot apgūtās metodes praktiskajās nodarbībās. Pārsteidza kursa organizētāju plašais starptautiskais vēriens – pasniedzēju vidū bija profesori un pētnieki no Lietuvas, Latvijas, Igaunijas, Somijas, Zviedrijas un Islandes. Tikpat starptautiska bija arī studentu grupa. Pašlaik studēju vēstures programmas maģistratūrā un Tartu apgūtais lieliski saskan ar man interesējošām tēmām par mikrovēsturi, egodokumentu analīzi un dzīvesstāstu iekļaušanu vēstures naratīvu veidošanā.”
Savukārt HZF Filozofijas BSP 2. kursa studente Dita Kristiāna Putniņa pēc kursa apgūšanas uzsvēra: “Tartu Universitātes organizētais intensīvais kurss nodrošināja iespēju ielūkoties plašajā un inovatīvajā dzīvesstāstu rakstīšanā un saglabāšanā. Jāpiemin, ka kursa pieredzi būtiski bagātināja studentu un dedzīgu pasniedzēju iesaiste no dažādiem ziemeļu valstu reģioniem. Kā 2. kursa filozofijas studentei šī pieredze paplašināja ideju loku starpdisciplināriem projektiem, jo dzīvesstāstu rakstīšana un saglabāšana ir ne tikai katras ģimenes prakse, bet iespēja saglabāt un iepazīt mūsu sabiedrības un kopienas pagātni, pieredzi, kā arī nodrošināt dzīves aktuālāko notikumu atspoguļošanu.
Mūsu kolektīvo, kulturālo atmiņu (kopienas vēsturi), kas neizbēgami ietverta nacionālās atmiņas rāmī, ir iespējams papildināt un atsvaidzināt ar ikdienas dzīves atainojošiem materiāliem (dienasgrāmatām, vēstulēm, ceļošanas dokumentēšanu; ar personīgo arhīvu). Tas reizēm statiskajai vēsturei piešķir īstenību un dinamiskumu.
Tā kā studiju programmā šāda veida kurss nav iekļauts, šī bija nozīmīga pieredze un atklāsme, ka arī šī joma, nedrīkst zaudēt savu aktualitāti, tajā ir vieta inovācijām un dažādu prakšu pārstāvjiem.”