Scholars and researchers of the Faculty of Humanities of the University of Latvia as highly acclaimed experts in the humanities participate in the implementation of various national and international projects, for instance, ESF projects, the SEDA projects, State Research Programmes, International HEI Network projects, and others.

Various research projects, including projects of State Research Programme and Erasmus+ programmes, are being implemented at the Faculty of Humanities.

Projekta līguma Nr.:  2-6.1e/20/84

Projekta vadītāja: doc. Inta Urbanoviča

Projekta īstenošana: 30.06.2020. – 30.07.2025.

Partneri: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, Rīgas Stradiņa universitāte

Programmas mērķis ir nodrošināt iespēju programmā studējošajiem mītnes zemju latviešu diasporas pārstāvjiem attīstīt pedagoģiskajai darbībai nepieciešamo kompetenci, padziļināt zināšanas par latviešu valodas mācību priekšmeta saturu un latviešu valodas un literatūras mācīšanas metodēm, lai šīs zināšanas varētu izmantot, mācot latviskas izglītības mācību priekšmetus diasporas nedēļas nogales skolās, vasaras vidusskolās vai nometnēs.

 Programmas lektori:                   

prof. Andra Kalnača (LU)

asoc. prof. Vita Kalnbērziņa (LU)

asoc. prof. Ilze Lokmane (LU)

doc. Inta Urbanoviča (LU)

lekt. Sigita Kušnere (LU)

prof. Sanita Martena (RTA)

doc. Antra Kļavinska (RTA)

doc. Inga Laizāne (RSU)

Programmas saturā paredzēti pieci kursi (katrs 40 h):

  1. Valoda(s), to apguves veidi un valodas apguvēja perspektīva
  2. Latviešu valodas struktūras pamatjautājumi
  3. Latviešu literatūra un kultūra
  4. Mācību darba organizācijas formas

Latviešu valodas zināšanu pārbaudes formas un metodiskie paņēmieni

Projekta līguma Nr. PIz-21601-ST-N-251

Projekta vadītāja LU – prof. Jeļena Vladimirska

Projekta īstenošana: 2023. – 2025. gads

Partneri:  Nordstad-Lycée (Luksemburga), Académie de Reims (Francija), LC Educational: The Learning, Training, Research and Counseling Center, Limassol (Kipra), Rivage Pro: Ingénierie de la formation, Toulouse (Francija), Hasselt University, (Belģija), Association Euro Cordiale (a.s.b.l.) (Luksemburga), Scandinavian Language School (Lietuva)

Mērķis:  ieviest novatorisku pieeju karjeras atbalstam bez valodu barjeras, bagātināt valodu mācīšanu, izmantojot salīdzinošu apmācību dažādās valodās, veicināt tādas Eiropas vērtības kā solidaritāte, pozitīvisms un miera risinājumu garantija pasaulē.

Produkts: tīmekļa lietojumprogramma visās ES valodās, kā arī luksemburgiešu, norvēģu un ukraiņu valodā, kā arī mācību materiālu izstrāde.

Projekts “Valodu tehnoloģiju iniciatīva” tiek īstenots Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda iniciatīvas  2.3.1.1.i  “Augsta līmeņa digitālo prasmju apguves nodrošināšana” ietvaros

Projekta Nr.: Nr. 2.3.1.1.i.0/1/22/I/CFLA/002

Projekta īstenošana: 1.07.2022.-30.06.2026. (HZF aktivitātes 1.05.2023.-30.06.2026.)

Projekta kopējais finansējums: 519 167 EUR

Projekta partneri:  LU Humanitāro zinātņu fakultāte, LU Datorikas fakultāte, RTU E-studiju tehnoloģiju un humanitāro zinātņu fakultātē, RSU Komunikācijas fakultāte 

Projekta mērķis ir radīt augstākās izglītības, zinātnes un industrijas sinerģiju, kas veicina inovācijas ar maksimālu komercializācijas un eksporta potenciālu valodu tehnoloģiju jomā, palielinot speciālistu skaitu ar augsta līmeņa digitālajām prasmēm, kas spēj lietot augstās tehnoloģijas šajā jomā, lai attīstītu zināšanu un tehnoloģiju ietilpīgus jaunus produktus un pakalpojumus dažādās nozarēs.

Projekta vadītājs: Māris Bušs  

Projekta koordinators LU Humanitāro zinātņu fakultātē: asoc. prof. Jana Kuzmina (e-pasts: jana.kuzmina@lu.lv)

Projekta “Valodu tehnoloģiju iniciatīva” pētnieciskā grupa LU Humanitāro zinātņu fakultātē: prof. A. Kalnača, asoc. prof. J. Kuzmina, asoc. prof. Z. Vinčela, asoc. prof.V. Kalnbērziņa, doc. L. Karpinska, doc. I. Urbanoviča, doc. E. Rencis, lekt. M. Spirida, eksperti Dr. philol. I. Auziņa, Mg. G. Rābante-Buša, Mg. K. Korneliusa.

Projekta rezultāti ietvers vismaz piecu studiju moduļu un kursu izstrādi, kas paredzēti starptautiska mēroga augsta līmeņa digitālo prasmju apguvei valodu tehnoloģiju jomās, tostarp šo prasmju satura plašāka integrācija dažādu jomu studiju saturā, kā arī nepieciešamo valodas resursu un rīku izveide.

Project No. NPHZ 2023 10004-NordplusHorizontal

Implementation period: 01.04.2023. – 31.08.2025.

Project funding: 67 205 EUR (Total)

Funded by: Nordplus Horizontal 2023

Project website: https://www.usn.no/english/for-partners/teacher-research-literacy

Project leader: Dr. philol. Indra Karapetjana, Professor and Senior Researcher at the Department of English Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia

Project co-leader: Dr. philol. Gunta Roziņa, Professor and Senior Researcher at the Department of English Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia

TREL brings together the partners of this Nordic-Baltic initiative from higher education institutions and practitioners from upper-secondary schools from Sweden, Lithuania, Latvia, Estonia, Finland, and Norway to collaborate in order to develop a strategically established collaborative network which explores research engagement in teacher education programs and provides insights for how in-service teachers can integrate research into their teaching. TREL will be a professional learning network in which its participants engage in collaborative and reflective dialogue concerning using know-how about research learned/taught at the university to school-based situations to generate critical inquiry, reflection, and continuous professional learning.

TREL project provides ways to enhance the efficiency of research-oriented teacher education in the Nordic-Baltic region and support pre-teachers in the teaching/ learning process through systematic analysis and exchange of knowledge, processes, experience, and good practice in teaching research through project activities, workshops, and the handbook of good practice. Thus, TREL benefits teachers, schools, and organizations by contributing to the development of research literacy in teacher education and guiding teachers to turn this professional knowledge into research and development competence.

 

 

Project No. 609699-EPP-1-2019-1-INEPPKA2-CBHE-JP

Implementation period: 2019-2023

Funded by: the European Commission

Project homepage www.edureform.eu

Project leader:  Dr. philol. Indra Karapetjana, Professor and Senior Researcher at the Department of English Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia

Project co-leader: Dr. philol Gunta Roziņa, Professor and Senior Researcher at the Department of English Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia

Project team: Ms Jekaterina Čerņevska, Lecturer and Researcher at the Department of English Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia
The final aim of EDUREFORM is to promote consciousness and to empower Indian future and in-service secondary school teachers to mitigate the expected societal impact of the 4th Industrial Revolution.

Consortium:

Chitkara University, India
Shivaji University, India
The Maharaja Sayajirao University of Baroda, India
Chitkara International School, India
CXS Solutions Indian Private limited, India
University of Latvia, Latvia
JAMK University of Applied Sciences, Finland
University of Hamburg, Germany
Italian University Line, Italy
Liceo Artistico, Musicale e Coreutico, Italy
Savitribai Phule Pune University, India 

Project No. lzp-2022/1-0013

Implementation period: 01.04.2023.–31.03.2026.

Project funding: 300 000 EUR

Funded by: Latvian Council of Science

 

Project leader:  Dr. philol. Andra Kalnača, Professor and Senior Researcher at the Department of Latvian and Baltic Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia

The objective of the project is to create a comprehensive digital resource (database) on Latvian derivational morphology, providing structured, machine-readable data on the internal composition of Latvian words and the observable regularities/ patterns underlying the system of Latvian word formation. The scope of theoretical research involved in the implementation of this goal includes data-based/ bottom-up inventorying, classification and analysis, within the broader context of the language system as a whole, of morphemes, morpheme functions and principles governing morpheme combinability/ ordering. We hope that the results of the project “The Database of Latvian Morphemes and Derivational Models” will be useful not only to the scientific community, but also to a wider audience, especially translators, IT specialists, lexicographers, teachers, and learners of Latvian in Latvia and abroad. The database will also provide a solid, dependable basis for all kinds of further data-based research on Latvian word formation, and help fill the still existing overall gap in digital resources dedicated to the Latvian language, thereby, hopefully, contributing to the development of new language learning materials, language-use manuals, etc.

Word formation and morphemics are interlinked with other subsystems of a language (grammar, the lexicon, pragmatics, semantics) in a complex web of manifold relations. A proper understanding of how language, as a system, functions and is organized is impossible without a solid, detailed understanding of derivational morphology and the system of morphemes. It is our hope, therefore, that the DLMDM will, overall, make an important contribution to the future of Latvian language research and the humanities in Latvia.

Project team

  1. Dr. philol. Andra Kalnača, Professor and Senior Researcher, Department of Latvian and Baltic Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia (Principal Investigator)
  2. Dr. philol. Ilze Lokmane, Associate Professor and Senior Researcher, Department of Latvian and Baltic Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia (Senior Participant)
  3. Dr. philol. Daiki Horiguchi, Assistant Professor, Kyoto University, Japan (Senior Expert and Senior Participant)
  4. Dr. philol. Inta Urbanoviča, Assistant Professor, Department of Latvian and Baltic Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia (Expert and Participant)
  5. Mg. hum. Tatjana Pakalne, Department of Latvian and Baltic Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia (Expert and Participant)
  6. Ph.D. Kristīne Levāne-Petrova, Researcher, Institute of Mathematics and Computer Science, University of Latvia (Expert and Participant)
  7. Mg. hum. Ieva Auziņa, Assistant, Institute of Latvian Language, University of Latvia, student at Doctoral Study Programme "Language and Culture Studies" (Expert and Participant)
  8. Mg. hum. Anita Butāne, Department of Latvian and Baltic Studies, Faculty of Humanities, University of Latvia (Expert and Participant)
  9. Bc. hum. Vanesa Balmane, student at Master's Study Programme "Latvian Linguistics, Literature and Culture Studies", University of Latvia (Expert and Participant)
  10. Bc. hum. Milan Hoplíček, student at Master's Study Programme "Latvian Linguistics, Literature and Culture Studies", University of Latvia (Expert and Participant)
  11. Bc. hum. Paula Kļaviņa, student at Master's Study Programme "Latvian Linguistics, Literature and Culture Studies", University of Latvia (Expert and Participant)
  12. Paula Miķelsone, student at Bachekor's Study Programme "Latvian Studies", University of Latvia (Expert and Participant)

Information on the project “Database of Latvian Morphemes and Derivational Models (DLMDM)” is available at: www.dlmdm.lu.lv/en/

Projekts “Naratīvs, forma un balss: literatūras iesakņotība kultūrā un sabiedrībā” tiek īstenots Valsts pētījumu programmas “Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai” ietvaros

Projekta Nr.: VPP-LETONIKA-2022/3-0003

Projekta īstenošana: no 2022. gada 29. decembra līdz 2024. gada 19. decembrim

Projekta kopējais finansējums: 415 025 EUR

Projekta finansētājs: LR Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Zinātnes padome

Projekta partneri: Latvijas Universitātes Literatūras, folkloras un mākslas institūts (vadošais partneris), Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultāte, Latvijas Nacionālā bibliotēka, Daugavpils Universitāte.

Projekta vadītāja: Eva Eglāja-Kristsone, PhD 

Projekta koordinators LU Humanitāro zinātņu fakultātē: profesore Ieva Kalniņa (e-pasts: ieva.kalnina@lu.lv)

Projekta “Naratīvs, forma un balss: literatūras iesakņotība kultūrā un sabiedrībā” pētnieciskā grupa LU Humanitāro zinātņu fakultātē: Dr. habil. philol. profesore Janīna Kursīte-Pakule, Dr. philol. profesors Ojārs Lāms, Dr. philol. profesore Ieva Kalniņa, Mg. lektore Sigita Kušnere, Dr. philol. pētnieks Ingus Barovskis

Projekta mērķis

Projekts apvieno pētniekus no literatūrzinātnes, salīdzināmās literatūras, digitālo humanitāro zinātņu, kultūras un grāmatniecības vēstures studiju jomām, kā arī pedagoģijas profesionāļus. Projekta mērķis ir veikt pētījumus par literatūrzinātnes, literatūras, kultūras un sabiedrības daudzdimensionālajām attiecībām vēsturiskā un mūsdienu kontekstā. Viens no centrālajiem jautājumiem ir literatūras loma sabiedriskās domas un politisko naratīvu veidošanā mūsdienu un vēsturiskā perspektīvā, ietverot literatūras kritiku un cenzūru. Tāpat tiks pētīta sabiedrības literārā gaume, grāmatu patēriņš un aprite un lasīšanas paradumu dinamika, un tās pārnese uz citām radošajām industrijām, kultūras medijiem un izdevējdarbību. Būtiski aptvert arī savstarpēji cieši saistīto lasītprasmes un izglītības aspektu, izstrādājot un piedāvājot jaunus mācību līdzekļus un digitālos resursus lasītprasmes attīstīšanai dažādās Latvijas un diasporas iedzīvotāju grupās, ņemot vērā arī lasītāja dominējošā uztveres tipa vajadzības. Jaunās zināšanas un projekta rezultāti tiks integrēti Latvijas augstākajā izglītībā, pilnveidojot un attīstot studiju programmas un kursus un izstrādājot maģistra un doktora darbus. Projekta rezultāti ietvers piecas recenzētas monogrāfijas, vismaz 20 recenzētus zinātniskus rakstus, kas pieņemti publicēšanai, vismaz 30 konferenču referātus un daudzveidīgu sabiedrības informēšanu – populārzinātniskus rakstus, publiskas lekcijas, seminārus, sabiedrības iesaistes kampaņu.

LU Humanitāro zinātņu fakultātes Romānistikas nodaļas pētniecības projekts “Verbāls žests / mentāls žests” tiek īstenots 2023.–2024. gadā Francijas un Latvijas partnerības programmā OSMOZE sadarbībā ar Dižonas Universitātes Valodu un filozofijas fakultāti.

Projekta līguma Nr. LV-FR/2022/7

Projekta vadītāja – prof. Jeļena Vladimirska. 

OSMOZE ir Latvijas Izglītības un zinātnes ministrijas un Francijas Eiropas un ārlietu ministrijas Hubert Curien partnerības programma, kas veicina un attīsta augsta līmeņa zinātniski pētniecisko sadarbību starp Latvijas un Francijas zinātniskajām institūcijām.

Projektā paredzēts īstenot starpdisciplināru pētījumu valodniecības, neirolingvistikas un poētikas jomā ar mērķi noskaidrot žesta lomu valodā (fiziskais žests, verbālais žests, mentālais žests, estētiskais/poētiskais žests utt.).

Projekta realizācijas laikā Latvijas un Francijas sadarbības partneri īstenos apmaiņas darba vizītes, rīkos starpdisciplinārus seminārus, izstrādās individuālas un kolektīvas publikācijas. Projekta noslēgumā 2024. gadā iecerēta kopīgi organizēta starptautiska konference. 

Project No.: VPP-LETONIKA-2021/1-0006

Implementation period: 20.12.2021–19.12.2024

Funded by Latvian Council of Science of the Ministry of Education and Science

Project leader – Dr. philol. Ilze Auziņa (Institute of Mathematics and Computer Science of the University of Latvia)

Project coordinator at the Faculty of Humanities, University of Latvia: Prof. Dr. philol. Andra Kalnača

Project partners: Institute of Mathematics and Computer Science of the University of Latvia (leading partner), University of Latvia (Latvian Language Institute of the University of Latvia and Faculty of Humanities of the University of Latvia), Institute of Literature, Folklore and Art of the University of Latvia, Liepāja University

The aim of the project is to advance research on the grammatical, lexical-semantic, phonetic and phonological system of the modern Latvian language, and Latvian sign language using data-driven methods, as well as to develop sustainable Latvian language resources and tools. In order to achieve the goal, the Latvian speech corpus, the pilot corpus of Latvian sign language will be developed, and Tezaurs.lv and “Dictionary of Contemporary Latvian” will be improved. Based on Latvian grammar studies, “Latvian Treebank” will be enhanced. These resources will be integrated into a single Latvian language research infrastructure, as well into the CLARIN-LV repository. During the project, a LATE platform for speech transcription and subtitling will be created. 

Faculty of Humanities (UL) is one of the project partners of the Institute of Mathematics and Computer Science of the University of Latvia. Prof. Dr. philol. Andra Kalnača is the leader of the 3rd work-package “Data-Driven Studies in Latvian Grammar”. The task of this wor-package is research in Latvian grammar units, their semantics and pragmatics using the possibilities provided by different corpora in the selection and analysis of language material. The project is implemented in the Department of Latvian and Baltic Studies (Faculty of Humanities, UL) by Prof. Dr. philol. Andra Kalnača, Assoc. Prof. Dr. philol. Ilze Lokmane (both – lead participants), Dr. philol. Daiga Deksne,  Dr. philol. Solveiga Čeirane, Mg. hum. Tatjana Pakalne, students Mg. hum. Emīlija Mežale, Mg. hum. Klinta Mellupa (2021– 2023), Bc. hum. Paula Kļaviņa and Bc. hum. Milan Hoplíček (all – experts).

Information on the project “Research on Modern Latvian Language and Development of Language Technology” is available at: www.digitalhumanities.lv/projects/vpp-late/

Vadītāja – prof. Ieva Kalniņa
Pētījuma centrā ir Latvijā tapusī literatūra, kas tiek skatīta gastropoētiskā aspektā. Pētniecības objekts ir latviešu literatūra, arī Latvijas tapusī vācbaltiešu, ebreju un krievu literatūra un pavārgrāmatas. Pētījuma mērķis ir noskaidrot, kādas nozīmes un funkcijas pilda ēdiena un dzēriena, ēšanas un dzeršanas, to gatavošanas, ēdienreižu, garšas, baudas un viesmīlības (tālākajā tekstā – ēdiens) tēlojums, kā ēdiena mainīgās reprezentācijas atklāj transformācijas sabiedrībā un kultūrā, kā mainās nacionālās identitātes un pašidentitātes sociālais konstrukts literārā tekstā. Literatūrā un pavārgrāmatās ēdiens tiek raksturots ne tikai kā cilvēka elementāro vajadzību apmierinātājs, tas ir arī daudzveidīgas komunikācijas un informācijas nesējs. Pētījumam ir starpdisciplinārs raksturs, tomēr gastropoētikas rāmējums nosaka, ka ir ievērots metaliterārais un literārais konteksts.

Projekts tiek izstrādāts Latvistikas un baltistikas nodaļas Latviešu literatūras vēstures un teorijas katedrā. Tajā piedalās profesori Māra Grudule un Ojārs Lāms, lektore Sigita Kušnere, doktorants Arturs Skutelis un doktora grāda pretendents Mārtiņš Laizāns, kā arī Baltu filoloģijas maģistra studiju programmas studentes Ruta Kurpniece un Diāna Kaņepe. Projektā piedalās arī citu institūciju pētnieki: galvenā izpildītāja ir Astra Spalvēna (RISEBA), krievu un ebreju literatūru pēta doc. Svetlana Pogodina (HZF Rusistikas un slāvistikas nodaļa), ebreju literatūru – Iveta Leitāne (Bonnas universitāte), lietuviešu emigrācijas literatūru Laura Laurušaite (Lietuvas Literatūras un folkloras institūts), latviešu dzeju – Ieva E. Kalniņa (LU LFMI), pavārgrāmatas – Gita Krūmiņa-Zemture (Latvijas Lauksaimniecības universitāte).